Program wychowawczy 2022-2023
Program wychowawczy
Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Marii Montessori w Zielonej Górze
na rok szkolny 2022/2023
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.01.2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) dnia 11.04.2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2007r.
Nr 80 poz. 542 ze zmianami)
Wykaz dokumentów wykorzystanych podczas opracowania programu:
- Konwencja o Prawach Dziecka
- Statut szkoły
Cele i Wartości
Uważamy, że szkoła naszych dzieci powinna być im przyjazna i jednocześnie umożliwiać wszechstronny rozwój osobowy.
Najważniejsze w naszej pracy z dziećmi jest wychowanie dobrego człowieka. Pragniemy także, aby każdy uczeń mógł osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości.
W pracy wychowawczej największy nacisk kładziemy na stosunki międzyludzkie: tolerancję, komunikację, tworzenie trwałych więzi, wrażliwość, szacunek dla innych i siebie.
Uważamy, że główny ciężar wychowania spoczywa na rodzinie, ale każda lekcja jest lekcją wychowującą, a wszyscy nauczyciele są wychowawcami odpowiedzialnymi za realizację szkolnego programu wychowawczego. Każdy pracownik szkoły prowadzi działania wychowawcze na terenie szkoły i kontaktuje się z opiekunami klas, informując o zaistniałych sytuacjach.
Sylwetka absolwenta
Dążymy do tego, aby absolwent Szkoły Podstawowej Ślimaczek był człowiekiem twórczym, pozytywnie nastawionym do ludzi i świata oraz komunikatywnym. Ponadto:
- dbał o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych,
- jego kultura osobista wyrażała się odpowiednim wyglądem i postawą,
- troszczył się o środowisko przyrodnicze,
- samodzielnie i odpowiedzialnie korzystał z mediów,
- sprawnie komunikował się z innymi, wykorzystując różne modele zachowań,
- konstruktywnie współpracował z grupą,
- rozumiał wartość rodziny w życiu człowieka,
- miał poczucie więzi z ojczyzną i regionem oraz świadomość obywatelską.
Droga ucznia i szkoły do przedstawionej powyżej i świadomie kształtowanej sylwetki absolwenta szkoły jest bardzo indywidualna, a postępy dokonywane są w różnym tempie i z różną skutecznością. Opis oczekiwanych osiągnięć absolwenta naszej szkoły to pewien ideał, do którego prowadzić powinna działalność pedagogiczna szkoły.
Całość programu wychowawczego - do pobrania.