Główne założenia
Nasza szkoła opiera się na założeniu wielkiej potrzeby każdego ucznia, by uczyć się poprzez aktywne działanie. Nauczanie charakterystyczne dla systemu klasowo-lekcyjnego nastawione jest na większą samodzielność, co absolutnie nie oznacza pozostawiania dzieci samym sobie.
Przesunęliśmy akcent z procesu nauczania „ex catedra” na proces uczenia się – uczeń uczy się, a nauczyciel ma możliwość poznania ucznia i jego możliwości, a nie tylko wtłaczania do głowy autorytatywnym sposobem zza biurka.
Jest to uczenie skoncentrowane na uczniu, a nie na nauczycielu. Dominującą formą uczenia się stanowi samodzielne zdobywanie wiedzy poprzez wykorzystywanie materiałów, eksperymentowanie i próby. Czynnikiem rozwoju i podstawą wychowania jest aktywność dziecka. To właśnie aktywność własna człowieka jest naturalnym warunkiem rozwoju każdego z nas.
Z naszymi uczniami pracujemy metodami aktywnymi połączonymi z wykorzystaniem najnowszej wiedzy nie tylko pedagogicznej ale też neurologicznej i psychologicznej. W otoczeniu naszych uczniów zwracamy uwagę na potrzebę ruchu, dobre samopoczucie dziecka i jego bezpieczeństwo.
Uczeń korzysta z materiału rozwojowego pozwalającego na:
- stopniowanie trudności
- przechodzenie od materiału konkretnego do bardziej abstrakcyjnego
- budzenie ciekawości i zainteresowań uczniami
- kontrolę błędów umożliwiającą uczniowi samodzielne poszukiwania rozwiązań, czerpanie radości z sukcesu
Osoba nauczyciela
- ciągle się rozwija
- jest osobowością
- nie narzuca swojej woli, ale dąży różnymi metodami dydaktycznymi do celu – bez presji.
Relacje w naszej szkole są oparte na wzajemnym szacunku a nie na władzy i biernym posłuszeństwie.
Proces wychowania w naszej szkole opiera się na:
- zasadzie indywidualizacji
- zasadzie wolnego wyboru aktywności ( przedmiotu, miejsca pracy, czasu )
- zasadzie izolacji trudności
- zasadzie ładu i porządku
Dziecko ma czas na poznanie siebie i swoich możliwości poprzez gromadzenie doświadczeń, ćwiczenie siły decydowania, stawania się samodzielnym, wytrwałym i odpowiedzialnym. Zdobywa pewność siebie poprzez własne tempo rozwoju. Jego motywacja staje się przygodą odkrywania i radością osiągnięć.